Sålt bord - Thea tandhälsa

Jahpp.


Då var midddagsbordet sålt. En vd för ett bostadsföretag kom förbi och presenterade sig (klassisk stil, tung läderväska, tjock parfym) och inspekterade bordet. Han förklarade att det skulle användas vid julbord på ett av hans boenden, och att dom skulle ställa fat på det och insåg att bordet skulle bli perfekt.
Känns skönt att bordet kommer till nytta där det kommer tills in rätta.
Vi pratade lite och han frågade vad jag jobbade som, och sken upp när jag sa kock. Jobbar du heltid? frågade han. Ja, svarade jag. Han bad mig höra av sig om jag var intresserad av ett nytt jobb då en av hans 7 kockar skulle gå i pension. Hehe.


Nyss ringde Thea tandhälsa. Jag var dit för nåt år sedan efter att fått problem med visdomständerna, och det är bara 2 veckor sedan dom ringde sist, och då förklarade jag att jag själv var medeveten nog att höra av mig när jag ville komma på undersökning. Deras påiga stil har dock fått mig på andra tankar, jag tänker ej gå dit igen. Jag har sagt åt dom att inte vara så "på".

Samtalet idag löd:

"Hej, jag heter *** och ringer från Thea tandhälsa."
"Ja?"
"Det är dags att du kommer på undersökning igen. Vi har tid imorgon kl. 9, vi vill att du kommer då."
"Det går inte."
"Fredag?"
"Nop."
"Men jag gör så att jag bokar in en tid för dig och skickar det via brev så kan du komma då."
"Nej, det gör du inte. Jag har annat att göra än att svara på brev. JAG hör av mig när jag vill komma. Ok?"
"Ja.. men..december.."
"Ha det. Hej då *klick*"

Herregud, uppförande i stil med gatuplacerade telefonabonnemangsförsäljare funkar inte på mig. Thea är ett företag, dom vill såklart tjäna pengar, och det unnar jag dom, men deras stil får det att kännas som att dom sitter i ett säljlandskap med headset och ringer upp kunder medelst dator på ackord.

Dessutom när jag var där på återbesök senast så började en tandläkare hålla på i min mun, och när jag skulle betala så hade dom lagt på nån slags "rengörning" som jag ej hade bett om, men dom utfört ändå.
Dom velade och visste inte hur dom skulle göra. Jag sa att jag betalar, och sen  får ni höra av er till mig om hur vi ska göra.
Ett par dagar senare så ringde nån från Thea och ursäktade sig och sa att jag betalat för mycket.. jag rättade henne och sa att Thea hade gjort fel. Hon okeyade och sa att "men nästa gång du kommer hit så har du dom pengarna innestående". Faild. Nej.
"-Elller så kanske ni kan göra så att ni sätter in mina pengar på mitt konto..?" sa jag. Jo, det gick ju bra.
Jag som gärna försöker genomskåda saker och ting tog för givet att det var en lurig affärsplan: Dom "råkar" ta för mycket betalt och man får pengar "till godo" = så att chansen ökar att man går tillbaka dit, man vill ju inte förlora sina pengar... och så är man inne i deras nät.

Det är ett företag, varför skulle inte dom "finta" en för att tjäna mer pengar..? Otroligt naivt att tro annat om företag. Det finns ingen firma som drivs för att vara enbart snäll mot den som nyttjar tjänsterna och avgifter enbart tas för att täcka utgifter och ge företagaren lite bröd och mjölk på bordet och ett plåtskjul att bo i,  ingen företagare lever så om han kan ändra sin situation genom att vara mer driven och smart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0