Dag 8 Motala - Askersund. Eller?

Tackade Motala, och drog vidare. Mot Askersund. 6-7 mil kanske? Resan gick bra, körde fel nån gång, men det var inte värre än att man fick åka lite tillbaka och försöka igen.
Körde långt på en grusväg i Östergötlands skogar. Genom små byar med 10-15 hus, förbi och längs med sjöar. Otroligt skönt att köra så. Rätt var det var så var i i trakterna av Zinkgruvan.

Transportsträcka till Askersund. Över stora (och lilla) Hammarsundsbron, och in i Askersund. Vi skulle bo på Garvaregården, men dom sa att dom inte hade något inbokat, att jag inte hade svarat på deras mail om hurvida jag ville ha rum eller inte. Märkligt tyckte jag, då jag var rätt säker på att jag gjort det och svarat vad för typ av rum jag velat ha.
Men dom var vänliga nog  att erbjuda oss rum, men vi kände att vi lika gärna kunde köra hem, eftersom det inte var så många mil kvar, och min rygg var i allt annat än ett bra skick.
Vi käkade på sundsbron, tog en glass från go glass, och hoppade upp på våra 50 cc. 5-6 mil till Örebro.

Resan gick bra och det var rätt skönt att komma hem till lägenheten igen. Blev nästan 15 mil på en dag med målinriktad körning, från Motala till Örebro utan vidare utsvävningar från rutten.



På andra sidan skylten står det Östergötlands län








Helt klart roligaste vägarna att köra på


Stora sundsbron



Askersund



Så var en veckas road trip till ända. Otroligt roligt var det, mopparna, min Yamaha giggle och Mickans PGO Comet, strulade inte på nåt sätt överhuvud taget. Kanske tur det, då vi inte hade med oss något särskilt i reparationsväg.

Vad som var sämst var helt klart min rygg. Försökte få hjälp på ett par vårdcentraler utmed rutten, men det var fullbokat. Fruktansvärt ont, stora problem att sitta stilla då det smärtade otroligt då. Käkade massa med smärtstillande. Skit.


Jätteskoj att se en ny stad varje dag, väldigt skiftande landskap, från den stora mäktiga tivedsskogen till närkeslättens rätt platta landskap, Jönköpings stadsmyller till småorternas långsamma gång, vackra hus, god mat, fula hus, fina hamnar, roliga boenden, osv.

Vad som var bäst vet jag inte, allt sammantaget gjorde resan komplett, bilisterna (dom flesta iaf) visade tålamod med oss och höll ut vid omkörningar - något man är rätt tacksam för när dom dundrar förbi på smala vägar.

Fantastiskt att känna alla lukter och hinna se saker, åkte man förbi en kobondegård så luktade det koskit, kördes man om av en lastbil med timmer så luktade det timmer.
Våran doftgran bestod av riktiga granar med placering i skogen utmed vägarna.


Kommer garanterat kunna tänka mig att göra det igen. Kanske uppåt landet då.


Tips:

Planera rutten innan, vart ni ska sova för natten och väg dit.

Ta med karta. Vi körde med GPS, men eftersom batteritiden bara är ca 2 timmar och jag inte fixat eluttag till laddare på min yamaha så är det lite väl kort batteritid. Särskilt om man vill åka mindre vägar så vill man ju vara säker på att kunna hitta rätt, inte kul att stå i tidevsskogen utan en aning om vart man är eller vart man ska.


Tanka i tid. Vi tog för givet att det skulle finnas mackar med jämna mellanrum. Det gjorde det inte. Se till att alltid ha bensin om du ska åka lite längre, alternativt ta med dig reservdunk.


Ta rast nån gång i timmen och drick vätska och låt motorn kylas ner lite.


Ha tålamod. Idioter och dåligt väder finns det alltid risk att man stöter på om man lämnar lägenheten hemmavid. Ingen idé att slösa energi och tålamod på såna, även om det är skönt att gapa ut sin irritation just då.


Ta med lite verktyg så ni kan laga eller lösa eventuella problem. Däcklagningskitt är en bra grej. Punka med flera mil till närmaste verkstad är förmodligen skit. Lägg till ett hällregn och du vill dö.


Ta med regnkläder eller poncho. Jag körde med poncho, fungerade ok. Beror lite på hur kinkig man är också.


Kör med solbrillor, inte alltid för solens skull, att för få flygor, bladlöss, getingar, stenskott i ögonen är inte skönt.


Se till att ha vatten med. Man blir otroligt törstig.


Beräkna att det blir längre att åka än vad diverse kartjänsster säger. Varje resa tog även längre tid än vi trott.


Våran "nödpackning" bestod av första hjälpen-kit, silvertejp, ficklampa, toarulle, våtservetter, kniv, buntband, bra handskar och snusnäsduk. Alla skruvar och liknande kontrollerades innan vi lämnade Örebro.

Här är länk till alla dagstrippar samlade:

http://nilsis.blogg.se/category/scooterresor.html




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0