Uppsala domkyrka


Postar lite bilder från uppsala, främst från besökt i Uppsala domkyrka. En mäktig byggnad byggnad, 118 meter hög, dvs dubbelt så hög som svampen här i Örebro!

Kyrkor är, trots att jag inte är troende, ofta fina platser att besöka, man får respekt för tidigare generationer, att folk levt i Sverige i tusentals år trots att man oftast bara ser gravar från några hundra år i kyrkor.
Jag funderar hur dom levt, hur Sverige såg ut då, hur hårt det var att leva i ett land med is och kyla flera månader om året.
Allt blir så synligt när man ser namn och årtal på en tavla fram för sig, eller ser kistan vari det faktiskt ligger resterna av en människa som levde för 900 år sedan. Det ger respekt, tacksamhet och ödmjukhet för landet och mina förfäder.

 I sommras besökte jag Vadstenas kyrka, även det en imponerande byggnad: http://nilsis.blogg.se/2010/august/utkast-aug-14-2010.html

Fredagskvällen, käkade på en restaurang som hette tzatziki. Magsjuk på natten - hepp! Dock inte säkert att der var tzatzikis fel, jag åt av en halvljummen after workbuffé på Olearys inne i Uppsala på dagen, kan varit den, eller nåt annat. Svårt att veta.






Uppsala domkyrka:
Bilderna gör inte kyrkan riktigt rättvisa, svårt att fota med blixt och så. Gustav Vasa och Carl Von Linné ligger bland annat begravda i kyrkan



















Erik den heliges relikskrin, död år 1160







Imponerande orgel

























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0