Vila i frid, morfar

Begravningen igår "gick bra". Många kom på begravningen vilket kändes fint. Många var ledsna och grät, men jag har bara ljusa minnen av morfar och hade en konstig känsla av glädje och sorg. Glädje över att ha haft honom som morfar och sorg för att han var död. Men jag vet att han skulle velat att vi inte var ledsna, han skulle velat lätta upp stämningen.
Särskilt jobbigt var det att gå fram till kistan och lägga ner blommor.
Jobbigt att se mormor som är sjuk i samma sjukdom som morfar var.

Efteråt käkade vi i kyrkans samlingshus, Italienskt, morfar gillade ny mat, även om han ofta satt och åt kokta märgben eller köpte med sig torkat renkött när han var i norrland. Otroligt gott, särskilt renkött.

Prästen och moster berättade lite kort om morfar, om hur han började som pinnpojk uppe i norrland för att succesivt arbeta sig upp i sitt yrke och till slut ha tillsammans med mormor ett eget företag med ett 30-tal anställda, att han var en tidstypisk man av sin tid där arbete och familj var två hörnstenar i livet.
En norrlandsgrabb med stundtals sydländsk temperament som kunde prata om vad som helst med vem som helst när som helst.
Morfar hade en orkester i norrland när han var ung, han spelade ståbas. Moster berättade att på ett ställe dom bodde så hade dom 1 garderob. Det rymdes bara en sak där, ståbasen. Så den bytte morfar bort mot en tavla till slut, och tavlan finns fortfarande kvar.

Morfar var lite av min idol när jag var liten, hans mod, fart, handlinskraft, vilja och energi var faschinerande, jag tyckte han var lite som en rockstjärna när han for fram i byn jag växte upp som mest puttrade och ofta tog med mig och övrig familj på resor till Thailand, i europa och USA. Han älskade att resa. I en stor garderob i villan hade han hattar från alla olika länder, fezer, cowboyhattar, osv. Dessutom saknade han ett halvt finger på ena handen efter en olycka, vilket jag tyckte var otroligt spännande och konstigt.

Vila i frid morfar!





Morfar byggde många vägar i Sverige, och handlade mycket med arbetsmaskiner och grusgropsanläggningar.
Han ville alltid åka och titta på maskiner när vi var utomlands, caterpillar var favoriten. Han hade en stor samling med små maskiner i glasskåp hemma, en av dom, hans första, fick följa med kistan.













Kommentarer
Postat av: Sara

beklagar sorgen!

2011-11-23 @ 05:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0