Dee Dee Ramone & Jag

En gång såg jag DeeDee Ramone på Legendariska Hotell Continental - CONTAN- här i byn. Där kan man säga att jag fick action i vardagslunken.
Jag hade ingen koll på vem DeeDee var. Han var alltså bassist i THE RAMONES. Han var bra sliten, och hade någon yngre förmåga med sig som sjöng mest. Men jävlar vad bra det var! Han fick ett utbrott på en ljudkille som stod och svettades och micklade med knapparna, slutade spela och skrek på honom: "-do you think i'm fucking stupid??!". Fy fan, det var rock den kvällen, det kan jag lova.
Anledningen att jag, Klatten och Peppe (tror jag) öht gick dit var att jag var 18, hade min första lägenhet ever, på Vasatorget. Nån fyllde 18, vi gick till Contan typ kl. 18 och drack. Bartendern kom fram med ett vip-kort och sa "här grabbar, för att ni är så tidiga. Men det är personligt", 1 personligt kort på 3 pers. Svårt. Vi tjatade till oss varsitt.

Och en kväll gick vi dit, och såg fuckin DeeDee! 18 år, egen lägenhet, vip-kort på contan. Lvet kunde nog inte bli bättre, tyckte jag väl då.

Han dedikerade en låt till sin bror, Joey Ramone, sångare i Ramones, och önskade att han inte skulle dö (då han led av cancer). Sen spelade han Pet semantary (från Jyrkyrkogårn). Några månader senare dog Joey. Ytterligare tid efteråt dog DeeDee i en överdos.



På det där vip-kortet såg jag även The Hives lira järnet som förband åt Hellacopters, jag tyckte dom verkade vara pajsare och gick iväg och drack öl istället. Även The Ark slog igenom då. Faktiskt bättre live då än man kanske kan tro. Ola Salo hade en jävla scennärvaro i den lilla konsertlokalen. Jag diggade det, får jag väl erkänna.

Edit: DeeDee dog 2002. Ska, enligt egen uppgift legat med över 5000 personer (han var ju dock prostituerad ett tag) Hittade även bilder från när han var här:

http://lucidor2.tripod.com/deedeeramone/index.html

http://lucidor2.tripod.com/deedeeramone/dee.htm

http://lucidor2.tripod.com/deedeeramone/contan2.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0