krogsöndag



"Vandrat över stan. Upp till krämaren, köpt en ny baklampa till cykeln, den gamla hade gett upp.

Blev hungrig och vankade fram och tillbaka, tvekade var jag skulle äta. Tycker att det är extremt tråkigt att laga mat och äta själv hemma.
Går förbi wongs och fundera på att gå in och ta en sen 300:- lunch där. Går vidare och kommer till stortorget, vikar av mot stora hotellet och 10 meter från bishop arms stannar jag och GOOGLAR deras öppettider. Sjukt.

Smiter in och beställer en krusovic. Ber om meny trots att jag vet vad jag ska ha, en burgare.
Det känns alltid mer sofistikerat att äta ensam i en hotellrestaurang, eller som här: en grabbig restaurangbakficka. Jag väntar nästan på att servitören ska komma fram och diskret lämna över en sån där uppvikningsbar tändsticksask med en för mig okänt nummer antecknat i, och så ska jag hastigt svepa upp ur glaset, veckla ut ett par sedlar på bordet och i steget slita åt mig min rock och skyndsamt lämna lokalen. Men så kommer nog inte att ske, TROR JAG!!

2 bord bakom mig grälar en man och hans thailändska kvinna. Dom gjorde tydligen slut igår och nu diskuterar dom vem det egentligen var som gjorde slut, dom skyller på varandra. Hon är inte så vass på språket. Men dom verkar trivas med varandra och talar sansat, han pratar snällt till henne. "

Det här skrev jag vid 16-tiden, la ut och raderade sen i all hast. Anledningen var att jag efter att ätit upp maten, tagit ett par öl till, satt och spelade wordfeud där en motståndare la 198 poäng, och skrev att det gjort hennes söndag. Jag rättade henne och skrev att det var lördag, som jag trodde, men hon sa söndag.
Jag blev helt kall i kroppen, tog snabbt upp mobilen, kollade mitt armbandsur, och fick det svart på vitt, SÖNDAG!
Förmodligen har jag blandat ihop dagarna för att jag bara var hemma på fredagen och gick och la mig tidigt på kvällen, och upp tidigt på lördagsmorgonen, och att jag var på lokal igår, vilket jag inte brukar vara på lördagar.

Idag var jag till livsmedelsaffären på förmiddagen, och sen upp på stan strax efter 16, och då hade ju affärerna redan stängt. Gick till hälls för att jag tänkt ta en fika, men dom hade slut på mackor och sa att dom strax skulle stänga, på vägen ut kollade jag dörren och där stod det kl. 18, men jag tänkte inte mer på det.
När jag satt där på krogen kom en stor det av Harrys personal in och slog sig ner med öl och vin, "konstigt, ska dom inte jobba ikväll?" tänkte jag, men struntade sen i det.

Inte under hela dagen reagerade jag på någonting som kunde skänka mig tanken att det var söndag och inte lördag. Undrar hur länge jag skulle fortsatt tro att det var lördag om jag inte fått reda på det där på Bishop arms.
När jag blev varse att jag blandat ihop dagarna där jag satt så svepta jag ölen, rafsade ihop snusdosa och telefon, slet med mig min tröja och betalade snabbt och skyndade därifrån lätt skamsen att sitta där helt obrydd en söndag.
Meddelandet på wordfeud blev min tändsticksask med en nummer i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0