Medeltidsmässa i Wadköping 2011

Hetsig dag idag. Efter nattens sömlösa timmar lyckades jag iallafall knoppa 1.5 timme i morse, innan frukost och mitt första besök på Myrö gördsbutik. Fin liten butik med både nöt- och fläskkött, korvar och lite annat lull-lull, jag brukar hålla mig till Robertssons i Adolfsberg annars.
Vi handlade biff som ska brassas på ikväll.

Efter att vi farit hem och lämnat köttet så bar det av till medeltidsmarknaden i Vadköping 2011.
Imponerande att utställarna och vissa besökare gå så hardcore in för det. Kläder och olika prylar. Dock bör väl marknaden för sånt här vara rätt begränsad? Vem handlar igentligen riddarutrustning eller stora svärd? Men cred för deras hängivenhet, sånt gillar jag!

Efter att fotat lite så åkte vi upp till järnvägsrestaurangen i Pershyttan för en 2-rätters lunch, nån toast som förrätt och köttbullar med gräddsås, lingonsylt & pressgurka. Bra priser och smakade bra, precis som man förväntar sig på ett sånt ställe! Trocadero som dryck, cola fanns inte ens. Även sånt gillar jag! Väl värt att åka dit!

Ikväll stod valet och kvalet mellan att käka ute igen, både jag och Mickan var faktiskt sugna på att gå till danska ikväll igen och käka, trots att vi var där så sent som igår!
Men vi blir hemma.
Middagen:
Förrätt: Gratinerad Chévre på toast med honung och kanske nån nöt om jag har i torrförrådet.
Varmrätt: Biff från Myrö, och potatismos, lite kalvsky och nån gorgonzolacreme.
Dessert: Vaniljpannacotta med Halloncoulis.

Busenkelt. Har ett idiotsäkert recept på pannacotta, det är testat och klart och fungerar alltid:

Vaniljpanna cotta:
 
1 liter grädde
2 dl socker
1 vaniljstång
Ett par tsk vaniljsocker
5 blad gelatin
 
Lägg gelantinbladen i blöt (täck gelantinbladen med vatten i en skål)
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur dom svarta fröna. Koka koka grädde, socker, frön och vaniljstången. Vispa försiktigt då och då så att vaniljfröna inte sitter ihop.
Ta av från plattan, ta ur vaniljstången och rör ner gelatinblad och vispa lite så att gelantinget löser sig. Häll upp i formar, exempelvis snapsglas och låt stå kallt tills det stelnat, några timmar.
Låt inte grädden koka efter att gelantinet rörts ner. Efter att smeten svalnat av bör man sätta plastfolie över så att det inte bildas en seg hinna på desserten.
Man kan utesluta vaniljstången helt och bara ta vaniljsocker/vanilinsocker.

Lite bilder från marknaden!










Den här karln gjorde sig bra på bild, med sina spektakulära glasögon. Jag  gissar att det inte är årets model från späcksäjvers direkt..





"-Är det nån som vill klappa musen?", skrek han. Jag avstod, såattsäga..

Eld. svärd, gycklare. Barnen sitter som trollbundna.







Naaaaw. Bröllopsfotograf, check!



















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0