Landet

Lördagsmiddagen på Wongs var kanon, har hittills aldrig blivit besviken när jag ätit där. Bra service och god mat.

Söndagen bestod av att åka till familjens latställe. Jag har varit där enormt mycket sen jag var liten knatte, fiskat, skjutit luftgevär (sitter förmodligen luftgevärskulor i vartenda trä och husvägg i byn), åkt båt och under stort allvar klippt gräset med åkgräsklippare.
Morfar lät mig bara köra maskinen på första växeln vilket alltså var knappt promenadtakt. Morfar hävdade att gräset blev "bättre klippt" då. Förmodligen var den riktiga anledningen att jag skulle hålla mig sysselsatt i några timmar.
Vad dom kanske inte visste att så fort jag kom utan synhåll på bakisdan av huset så växlade jag upp och rejsade med den gula stiga-klipparn. En gång for jag rakt in i gäststugan.

En annan gång när jag fick ta fiskebåten och köra på sjön svek jag återigen morfars förtroende och körde med motorn igång inne bland dom andra båtarna vid bryggan.
Båtar ligger förtöjda vid flytbojar för att hålla båtarna på plats och hindra dom från att slå i varandra när det går vågor. Dessa bojar ligger på ytan och har ett sänkte i sjöbotten. Mellan sänket och bojen går det alltså en kedja eller ett rep, i det här fallet en kedja vilket jag lärde mig när jag körde rakt över en sån med motorn igång vilket fick motorn att helt paja. Först då förstod jag varför han alltid skrek att man skulle stänga av motorn när man närmade sig bryggan och ro båten på plats istället.

Jag har inte varit så mycket i lantstället sen mormor och morfar blev sjuka för några år sedan. Det skulle behövas "piffas upp" - dvs röja ut allt gammalt, rustas lite och få ny inredning, då det nu är klassisk sommarstugeinrett med sånt som blivit över.

Jag och sambon sa iallafall till varandra att vi i vår och sommar ska försöka vara där mer och försöka hålla efter.



Längs vägen dit såg vi flera träd som låg över elledningar. Träden tycktes vara fällda av motorsåg, vilket verkar rätt klumpigt att göra så det träffar dessa ledningar



Jag hittade en gammal träbåt som jag gjorde när jag var kanske 7-8 år. Den hade jag i ett snöre efter våran riktiga båt. Otroligt att den fortfarande finns kvar och inte har förmultnat!

Stuga 2

Lantstället har fenomenalt läge.
Morfar och jag fiskade en del med nät när jag var liten, vi var ute på sjön på kvällen och gick upp i gryningen och åt frukost. Helt fantastisk att sitta i köket och se ut över en helt stilla sjö med dansande älvor och fiskar som slog.
Spänningen att sitta i båten och stirra ner i vattnet när morfar drog upp nätet var enorm, brunt var vattnet, och så såg man hur det glittrade till där nere och man blev till sig att man fått fisk.

Byns elskåp efter att jag hittat luftgeväret som morfar gömt för mig. Blev inte så roligt när morfar upptäckte det här och förstod att det var jag.





Caesarsallad på verandan





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0