Bilder från Örebro Leksand

Jag har gått på hockey jävligt länge. Farsan tog med mig till Toyotahallen när jag var liten valp, fick sitta i hans knä på sittplatsläktaren och kollade på ÖIK i slutet av 80-talet.
Minns när jag fick min första puck som sköts ut i publiken och som en kille generöst nog gav till mig. Jag kommer fortfarande ihåg lukten av puck, en speciell gummilukt är det. Vi gick alltid på clock, som låg där burger king ligger nu på drottninggatan, innan matcherna.
Sen började jag själv spela hockey runt 1988-89. Först ÖIS (Örebro ishockeyskola) och sen, stoltheten Örebro IshockeyKlubb - ÖIK.

Så ofta man kunde hängde man med farsan på hockey, jag började få gå ifrån sittplatsen under matcherna och drog då iväg direkt till klackhörnet och ställde sig nedanför, på räcket framför handikapplatserna, och kände sig rätt tuff, men inte kaxig nog för att ställa sig i själva klacken.
När somliga i klassen virkade grytlappar och handdukshållare så sydde jag en snygg ÖIK-flagga jag släpade med mig ibland på matcherna. Sen när man kom upp i 14-årsåldern gick man med i klacken, Red Vikings. Åkte länsbuss och lokaltåg till Arboga och Kumla med flaggan nedpackad i ryggsäcken. Man började åka suporterbuss till bortamatcher med andra supportrar och engagerade sig i matcherna. Jag fick vänner då som jag fortfarande har kvar, som man ibland snackar gamla hockeyminnen med - en rak höger av en gubbe i surahammar 1998, dricka starköl på maestro i Kumla som 17-åring, en handfull grabbar på en galen resa till Gävla i början av 2000-talet, påskafton 2001, osv. ÖIK i konkurs 1999 var en katastrof för oss supportrar. En 10-årsperiod med division 1-spel och besök i orter som Hammarö, Nor, Grums, Munkfors, Sunne varvat med något år i Allsvenskan tog vid, snålt med folk på matcherna, men bra supportrar var dom som gick, något annat går inte att säga.

Igår på matchen for en puck ut i publiken. En grabb som satt med sin farsa på sittplats fick tag på den.
Hoppas pojken blir örebrohockeyn trogen.

Låt som spelats kanske 1000 gånger i hallen: http://www.youtube.com/watch?v=BVgM7qeAlko

Bilder

Sambon gjorde en plocktallrik med räkor, toast, lax, osv!



Christoffer Norgren

Jonas Karlsson

C.S

Fullsatt hall, över 3500 pers.





Gillar inte Leksand. Deras supportrar är säkert äkta, men deras klack känns som en välsmord kör mer än en klassisk hockeyklack. Alla klappar perfekt, och sjunger välregiserat, färdigt koncept - matchtröja och klappkeps. Jag gillar mer old school-supportrar.
Dessutom stod dom på sittplats. Sitt ner för tusan, ni är inte "passionerade-fotbollsgreker-som-inte-kan-sitta-för-ni-är-så-jävla-engagerade-i-matchen-så-ni-inte-vet-vad-ni-gör", för fan.

Weinstock. Ser alltid ut som han druckit Wein dagen innan. Men bra lirare.

Zacke fick vakta båsdörren, Ola Nilsson stod.









Många Leksandssupportrar på plats

Örebro gör 1-1

2-1



3-1



4-1






Nöjd Mozart

Kung Strömberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0