Stort bildextra från länsmuseet

Idag blev det en tur till länsmuseet här i stan. Jag har inte varit på museeum sedan 2010, och då var jag på motormuseeumet i Motala, och det får väl mer sess som en "Harrys-människor-variant" av museum, om ni förstår vad jag menar. ( http://nilsis.blogg.se/2010/august/dag-7-vadstena-motala.html )

http://www.orebrolansmuseum.se/


Jag rekomenderar er verkligen att gå på museeumet. Intressanta utställningar, foton och föremål. Det är gratis entré och bara att knalla in.

Jag gick igenom hela museeumet och fotade, det enda som inte var alls intressant och därför inte blir några bilder på var Elisabeth Olsson Wahlins prylar med citat från bibeln och sen bilder på olika saker - män som har sex i en grusgrop och liknande, helt ointressant för mig. Dels fotona, och dels frågan som sådan. Jag har inte orkat tänka igenom tanken och man måste ju för fan inte tycka något om allt.

Det var sannerligen en blandning i museets lokaler, från bilder från krig, till rasbiologi med människodelar, till lantbruk, otroligt fina föremål, vikingagrejer till utställning om lokal sport.

Lite halvsvårt att fota då flera utrymmen var väldigt mörka, och det är glas monterat runt många av grejerna, men det blev ok tycker jag! Jävligt skoj var det iallafall, ofta behöver man ju leta efter motiv när man är ute och fotar, här hade jag motiv framför mig hela tiden!

Jag får väl lägga in en liten varning att vissa grejer säkert är obehagliga att se.








Eddy van Wessel "War - my personal story"






Hemsk bild med en hängd människa.


(O)mänskligt
Om rasbiologi, skelettsamlare och normer.









Träskulptur överdragen med människohud, från Kameerun. Inkom till Sverige 1919


Skalp av ashlusay-indian, Bolivia. Kom till Etnografiska museet 1913.


Om patienterna på Västra Mark här i Örebro inte ville bada, fick dom göra det ändå i den här.

Om dom inte höll fingrarna i styr tvingades dessa på händerna.


Tvångströja






Övervakningsklocka. Innanför rullar ett papper, och den anställda personalen skulle vara kvart sätta sitt namn i glipan. Dagen efter kunde ansvarig kolla så att personalen inte sovit på sin post.

Bollnäsindianen med en pilspets i tinningen. Spetsen har dock visat sig kommit dit på efterhand.












Vita rävens tröja




Utställning om vikingarnas historia. När man läser runorna så får man lätt en rysning i kroppen när man tänker att det faktiskt bott människor här väldigt länge, på just samma plats som vi går och lever. Att dom också älskat och levt sina liv och att det nu finns så otroligt få spår kvar. Undrar vad som kommer påminna om oss om 1000 år?








Bland smycken och finare föremål. Helt otroliga hantverk!





Smycken från vikingatiden. Otroligt vackra













Snoffsiga lårhöga stövlar




Lokalsportsutställning

En bänk från gamlaträläktaren som stod på Eyravallen. Revs efter säsongen 2003, om jag minns rätt.







Lite lustigt att Peter Andersson och Mozart finns med under hockeyns del, dom var ju med på mina bilder från igår. ( http://nilsis.blogg.se/2012/march/orebro-hockey-traning-103-12.html )















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0