Promenad med mitt nya tamron-objektiv!

I förrgår jag jag och Micaela från mitt jobb på stan, jag passade på att köpa ett nytt objektiv till min kamera på foto 7:an, ett objektiv som har väldigt bra brännvid, dvs den kan användas för att ta närbilder och zooma riktigt bra. Jag har velat ha ett sånt objektiv längre, men nu tog jag tag i det och skaffade det.Alternativet är ju att släpa på två olika objektiv och hålla på och byta dom när man är ute och knallar, och det är ju otroligt störande att ha det så.Objektivet är ett Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nöjd är jag, och igår och idag var jag ute flera timmar och fotade, man måste ju lära känna sitt obkejtiv och träna på att fotografera med det.
 
 
Exempel på zoomen. Första bilden på rådhuset har jag minsta brännvidden, 18mm
 
Här har jag största, 270 mm, fotat från exakt samma position, enda skillnaden är att jag zoomat in.
 
 
 
Fredsgatan
 
Fredsgatan
 
Henry Allars park
 
Kanonerna vid slottet. För några år sedan fick en tjänstman på slottet för sig att vid valborg fyra av en krutladdning i dom där kanonerna. På eget initativ så beställda han det som behövdes, och inför flera tusen åskådare satte han eld på veken varpå skrot i kanonerna lossnade och sköts över vallgraven och in i publiken i Henry Allards park och jag minns att en mans ben bröts och om det kaske var nån som bröt en arm när dom träffades av projektilerna. Dom stod i parken, framför dom på bänkarna precis vid vattnet satt människor som precis undgicks att träffas i huvudet av skrotet. Tur i oturen.Kanonerna är från 1669 och man ska nog inte använda dom..
Edit: Hittade det här om händelsen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10208648.ab
 
 
 
Olaigatan
 
 
 
 
 
 
Open art
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Olaigatan
 
 
 

Harrys
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här huset var helt förfallet för några år sedan, nu är det oerhört vackert rustat men står tomt.
 
 
 
Balkongsmidet, dom små små fönstrena i vinkeln, väldigt fint.
 
 
 
 
 
En till zoom-bild med utzoomat och inzoomat på ett hus på järnvägsgatan
 
 

Jag gillar bakgårdar. Ibland är dom oerhört vackra och bara några kliv från en högljudd stadsgata kan det råda lantligt lugn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Min innergård. Väldigt härlig.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0