Polistjuv och foton

Jag läste om Örebropolisen ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=507&artikel=5204588) som stal från sin arbetsplats.  Och det var inte pennor och en mattkniv som väl av misstag kan råka följa med i sidfickan på polisbyxorna hem, det påstås för övrigt att när statsminister Tage Erlander lämnade riksdagen 1973 så lämnade hans fru Aina in blyhertspennor som han använt sig av hemma. Pennorna var märkta "tillhör statsverket".
 
Det var alltså inte pennor polisen fick med sig utan beslagtagna guldsmycken, sprit, Ipad, narkotika, presentkort från häktade personer (där polisen var chef), kontanter, skruvmejslar och så vidare.
Det är naturligtvis fel att stjäla, och när människor som är satta att se till att folk håller sig inom lagen råmärken själva kliver utanför dom är det extra allvarligt.
Har jag fått inbrott och ringer efter polis vill jag inte att polisen som (eventuellt) dyker upp är samma man som bröt sig in i min bostad och stal silverbesticken av mig 3 timmar tidigare.
Idag fick han sparken från polisen och straff kommer han väl få vad det lider.
 
Jag ramlade över förundersökningen och spenderade några timmar på att läsa igenom den, hundratals sidor. Jag tycker sånt är intressant.
 
Det kom fram att stölder pågått under lång tid i polishuset, och att vissa saker ledde till att dom började kolla extra noga vad M sysslade med. Eftersom det finns kameror och kodlås på dörrar i huset och individuella kort så kunde spanarna följa honom på hans färder i polishuset. Att han kommit över kort som inte var hans egna hjälpte inte för att lura spanarna: var han själv på en ställe kunde han gå in genom en kodad dörr med ett kort för att 4 sekunder senare gå igenom nästa dörr med sitt egna kort. Oerhört klumpigt.
Till slut kom spanarna till att lägga fram föremål som han kunde tänkas ta i beslagsförråden och placerade sig i ett rum intill. Han högg på betet och blev gripen på plats.
 
 
Jag har gjort utdrag ur förhöret som var spännande läsning. Det är en jävla massa text.
 
 

FL: Vart är den klockan, för den har inte jag i beslag utan jag vet bara att du har en sån klocka.

H: Ja, den här hemma någonstans, jag tänker inte göra mig av med den ifall ni, fall ni väljer och släppa mig, vilket jag av hela mitt hjärta hoppas. För, ja den är hemma och jag lovar och försäkrar att jag lämnar in den, så fort jag hittar den. Den ska finnas ja, den borde vara i grovköket, alltså entré….entrén där. Jag hade som sagt, jag hade problem med armbandet, det går inte att bära för den går sönder hela tiden och det går inte laga.

FL: Ja. En röd damcykel, en Crescent som du har gett till Mir**, var kommer den ifrån?

 H: Samma sak där, förfarandet är precis samma, som med den gråa herrcykeln.

FL: Du har tillgripen den ifrån?

H: Ja, från cykelförrådet.

FL: När var det då?

H: Ja, det var i stort sätt samma veva där. Samma, jag kommer inte ihåg när det här var, men det var innan sommaren, men det var inte så långt mellan dom gångerna, tror jag.

FL: Innan sommaren?

H: Ja, det tror jag.

FL: Vad säger Mir** när du kommer hem med en fin cykel sådär?

H: Nej jag sa att jag hade köpt den på Blocket. Jag hade letat lite grann och köpt den på Blocket, för att jag tyckte den var fin. Och hon behövde en cykel och ja blev bara glad liksom. Man kan ha fyndat på Blocket liksom 500 spänn, det är vad jag sa att jag hade betalat, vet jag. Hon hade väl ingen anledning och tro att jag hade snott den i alla fall, för de..

 -------------------

FL: Backa bandet lite grann. Vi pratade om att du hade varit inne i beslagsrummet så gott som varje kväll, som du jobbade kväll.

ME: Mm.

-------------------

 

F: Jag tänkte backa bandet lite M****och beta av ärende för ärende lite grann så att vi kan stänga dom

H: Mmm

F: Den gråa herrcykeln

H: Mmm

F: Den har du erkänt att du har stulit ur cykelförrådet tidigare i våras och att du tog ut den under ett arbetspass och ställde den i cykelstället utanför och hämtade den någon dag senare.

H: Ja F: Är det något kring den här stölden som du vill tillägga?

H: Nej det var så det gick till

F: Då lämnar vi den. Den röda damcykeln har du också erkänt att du har stulit ur cykelförrådet och tidsmässigt så var det inte så långt efter att du stal herrcykeln. Kommer du ihåg om den här cykeln stod mot väggen i förrådet eller om den var upphängd någonstans?

---------

F: Armbandsuret Casio, har du erkänt att du har tillgripit från hittegodsavdelningen.

H: Mmm

F: Är det någonting kring den stölden du vill tillägga

H: Nej, egentligen inte utan det är ju en sådan där tillfällighetsgre,j jag har inte varit inne i syfte att, jag har blivit ensam och tagit något tillfälle i akt där, där den har legat bland andra klockor, det var likadant med den andra då fast då bytte jag ju ut den så det är såna där impulsgrejer liksom, nej jag har inget att tillägga utöver det

F: Har du aldrig varit orolig att någon ska koppla ihop klockan med en stöld när du har haft den på dig?

 

H: Jo fast den har jag nog inte haft på jobbet, den andra har jag ju faktiskt haft någon gång på jobbet men jag bär oftast inte klocka på jobbet. Dels den här andra klockan, den här Policeklockan, vi kommer väl till den sedan, den är ju sönder i armbandet så den ramlar av hela tiden så den slutade jag bära så den hade jag inte på mig så mycket ändå. Annars i jobbet så har jag inte haft klocka på mig av dom skäl att jag oftast blir rätt stökigt i arresten och klockan har gått sönder för mig flera gånger, jag har haft armband på mig några gånger som också har gått av så där så jag bär oftast ingenting på armarna när jag jobbar, utan kollar man på klockan så är det på väggen eller på telefonen så har det varit för min del.

 

Så jag har inte haft klockan på mig i tjänsten för det väl där som jag skulle kunnat vara orolig för att någon skulle koppla ihop det med att det är den där som saknas. Eftersom hittegods också ligger relativt nära från mitt kontor så har jag haft den tanken att den kan jag ju inte ha på mig på jobbet, nej den har jag inte haft på mig där och i övrigt utanför jobbet så har jag inte haft den oron att någon skulle koppla ihop det då.

 

------------

F: Då fortsätter vi till att du har erkänt att du vid ett tillfälle har stulit 4 stycken parfymer ur beslagsförrådet och 3 av dem hade jag sedan tidigare och den 4:e parfymen, Lacosten, den tog du med dig till idag.

H: Ja precis.

F: Jättebra. Då har jag koll på alla fyra, är det någonting mer kring den här stölden som du vill tillägga?

H: Nej

F: Jag har en Dieselparfym i beslag som du har erkänt att du har tillgripit ifrån beslag trodde du att det var. Kommer du ihåg när du tog den här parfymen?

H: Det är den där som är som en näve, ja. Det är ju inte så länge sedan jag skulle tro att det är under andra hälften av förra året och den var ju nästan tom redan då jag höll på att säga, jag har inte använt den så mycket heller, någon gång bara men jag skulle tro att det är senare delen av 2013 men jag minns inte exakt när det kan ha varit men jag tror att det är efter sommaren i alla fall.

F: Kommer du ihåg vart du tog den, är du säker på att det var ifrån beslag?

H: Nej jag kommer faktiskt inte ihåg vart den kommer ifrån, så skulle jag få frågan som du ställt den så skulle jag nog säga beslag men jag vet inte vart annars jag skulle ha hittat den

------------

F: Förra förhöret så visade jag dig en rund parfymflaska Hugo Boss som jag tog i beslag hemma hos dig och vi har en anmälan från 2012 där det har försvunnit en rund Hugo Boss parfym från hittegods. När jag pratade med Miri** så berättade hon att du hade haft den här i två år ungefär så det stämmer ju med tidpunkten då det försvann från hittegodset. Hur är det med den här parfymen?

H: Ja jag tror jag sa det redan innan och jag säger det igen jag vet faktiskt inte var den kommer ifrån, det är ingen parfym jag använt heller så att jag inte tyckte om den men det kan vara så att den kommer ifrån hittegods om det nu är därifrån den saknas om jag hade gjort en sådan här grej som med klockorna att jag plockade på mig någonting därifrån bara. Det kan vara så, jag har inget minne av att jag har köpt den här i alla fall. Det skulle jag nog inte gjort om jag visste att den luktade så. Ja det är också någon sådan här impulsgrej tror jag i så fall. Jag kommer faktiskt inte ihåg den, när och hur men ja det kan vara så att den är därifrån.

 

F: Samtidigt ur samma hittegods så försvann det en Aqua di Gio, en George Armani parfym,det var två parfymer som försvann, kommer du ihåg någonting då?

H: Ja just det, ja jag kommer fortfarande inte ihåg var och när exakt men det var också en flaska det var väldigt lite kvar i bägge två flaskorna tror jag. Det var en något större flaska den Aqua George Armani parfymen var lite större kommer jag ihåg men jag kommer inte ihåg att jag tog dom samtidigt. Men om det stämmer att den försvann samtidigt så är det sannolikt så att dom, den kommer jag ihåg.

F: Jag vet inte om dom försvann samtidigt men båda är borta så kan det vara vid två olika tillfällen, det vet inte jag.

H: Ja, nej ja nej det vet inte jag heller men sannolikt är det vid samma tillfälle så ofta har jag inte haft möjlighet där inne liksom det är ju.

F: Då innebär det att du är delgiven stöld av dom två parfymerna också.

H: Ja

F: Och då blir din inställning till det?

H: Ja det erkänner jag.

F: Men du kommer inte ihåg den specifika händelsen?

H: Nej det kan jag inte säga att jag gör men det är sannolikt så.

 

--------------

F: Ringa narkotikabrott, eget bruk

H: Ja

F: Du fick ju lämna urinprov någon dag efter att du greps och då delger jag dig ditt ringa narkotikabrott med tanke på att du hade tramadol och morfin i urinen.

H: Mmm

F: Mellan förhören när vi har haft kontakt så har du berättat om receptbelagd medicin som du har blivit beroende av.

H: Mmm

F: Den 19:e december då greps du på bar gärning i beslagsutrymmet, polishuset och du hade då tillgripit bland annat 64 stycken Tramadoltabletter ur dom här plåtlådorna. Du har erkänt det här. Är det nånting runt just det tillfället som du vill tillägga?

H: Nej. Jag tror inte det, jag var förvånad att jag hittade så mycket.

 

--------------

F: Nä. Okej. Det är ett hål på den här affischen på insidan av dörren som man kan se ut och se in om det är ljust därinne. Är det du som har gjort det hålet på insidan av dörren på beslagsrummet?

H: Ja just det. Nä, det är faktiskt inte jag som har gjort hålet men jag har använt hålet.

F: Hur har du använt det då?

H: Ja framför allt när jag ska gå in. Är det mörkt så är det ingen där ungefär. Så har jag väl resonerat. Ibland har det varit ljus men då kanske det är så pass sent så jag trodde att, att det gick att kolla åt andra hållet det visste jag faktiskt inte så det har jag nog inte gjort. Dessutom tror jag att det är mörkare utanför än inuti så att, men jag vet att jag sett att det går att se in att det är, om det är ljust eller mörkt.

F: Det är inte du som har gjort hålet?

H: Nä. Det är det faktiskt inte utan det är… Det var observant av er.

F: Har du inte märkt att vi är observanta?

H: Jo

 

-------------------

FL: Armbandsur, vad har du för armbandsur?

ME: Ja, bär väldigt sällan, jag har typ Casio en grön Casio som jag har (ohörbart).

FL: Och vart kommer den ifrån?

ME: Ja du...(paus) (ohörbart) det kan vara på något vis kanske.

FL: Kommer du ihåg vart…?

ME: Nej, jag kan kolla, (ohörbart) från hittegodset då. Ja i lådan eller någon låda därinne, det är kanske det jag tänker på. Jag har varit där inne och tagit någonting, nästan så ni får presentera för jag blandar ihop grejerna, så att …

FL: Ja. En röd damcykel, en Crescent som du har gett till Mir****, var kommer den ifrån?

ME: Samma sak där, förfarandet är precis samma, som med den gråa herrcykeln. FL: Du har tillgripen den ifrån?

ME: Ja, från cykelförrådet.

 

---------------

F: Det var tre ringar borta.

H: Mm. F: Kommer du ihåg dom här ringarna?

H: Nej, det kan jag inte säga att jag gör.

F: Har du tittat på nån gravyr eller nåt sånt?

H: Jag vet att det var nån som hade nån otydlig gravyr men den var så pass otydlig så att, tänkte att det var ingen risk, annars noterar dom gravyr när man lämnar in den. Det vet jag att man gör

F: Kommer du ihåg om alla ringarna var hela eller om det var nån som va defekt eller?

H: Oj, nej jag kommer faktiskt inte ihåg. Det känns som att när du säger det att det är en av ringarna som är trasig. En ganska tunn ring. I guld som jag tror var trasig men de, nu spekulerar jag lite grann på det du sa men det kan ha varit så att en av dom var trasiga.

F: Det är nämligen så att på en av ringarna i grundärendet i Örebro där den är beslagtagen i så är det en gravyr. Det står Volkan 9/8.

H: Mm.

F: Och på guldkvittot där du lämna in i Västerås där har dom också skrivit Volkan.

H: Mm.

F: Så att den ringen, det är ju den som du har växla in. Det här är svartvita foton på dom andra ringarna.

H: Ja just det.

 

Och så där fortsätter det.

 

 

Nu till något roligare! Bilder.

 
Fy fan. Folk som har insekter som hobby bör man hålla på en armlängds avstånd.
Kommer man hem till nån som har sånt här hemma: fly medan tid finns!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Lördag, tur på stan och lunch med Sandra. Hon fotade mig, inte så värst.
 
Järntorget
 
Sandra
 
 
 
 


 
Ser ut att vara från 70-talet. Daterade skyltar och en cykel med limpsadel och stockholmsstyre.
 
 
 
Här ligger restaurang.. ja..
 
 
 
 
 
 Två ankor på stilla vatten i motljus. Måste sluta med såna bilder.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0