Dag 6 Gränna-Vadstena


Gränna till Vadstena stod på schemat. Ca 7 mil. Skitväder, stundtals regn. Min poncho pajade och jag fick knyta ihop skiten. Ville inte ha regnkappa då man ju blir lika blöt under den pga kondens som i regnet med vanliga kläder, så jag körde med poncho, funkade rätt bra, men skulle skaffat en av bättre kvalité.
Tät tät dimma, man såg en sån där vit vägpinne fram, efter så var det som en mur av dimma.
När vi kört ett par mil från Gränna så släppte plötsligt dimman på ett par minuter och landskapet öppnades på sidorna, fantastiskt.
Vi såg fram mot Vadstena, att bo på det hotell (snarare bed&breakfast) vi skulle bo på, Dahlströmska gården.
Vi hittade dit, och det var väl inte riktigt vad vi trott. Ingen tv, radio, toa eller dusch på rummet. WC och dusch fanns en trappa ner.

Huset visade sig vara ett gammalt mentalsjukhus för överklassen, i bruk från 1800-talet fram till 1950-talet. Stället var renoverat för att behålla miljön från förr. Det hade jag kunnat ta reda på innan vi bokade, men då jag bokade alla övernattningar hann jag inte läsa på mig om alla kuriosa och historia om alla ställen, jag kollade bara upp så dom var okey..

Dahlströmska var fint, men inget vi var ute efter på våran resa. Komforten gick först för oss. Men är man intresserad av att "finna lugnet" så är det säkert rätt plats.

Vi packade in våra grejer och hängde upp det som var blött och gick ut för att kolla in stan.
Vi besökte klosterruinerna och klosterkyrkan. Kyrkan var imponerande, den störtsta jag varit inne i.
Vackra statyer och symboler, gravar, Heliga Birgittas reliker sägs ligga här, och massa annat. Gick sen och tog några öl på restaurang Wasa vid rådhustorget.

Sen tillbaka till rummet, och på kvällen blev det middag på Rådhuskällaren. Trevligt och god mat.

Natt och läggdags. Sov inte många timmar. Det var vi och 2 rum till uthyrda, och tystnaden gjorde att det knappt gick och somna. Låg bara och väntade på ljud. Knäpptyst och kolsvart i rummet. Somnade lätt en stund och vaknade en stund senare genomsvettig. Nej, inget ställe för mig.

Dagen efter kollade vi in Vadstena slott. Ett riktigt fint slott, större än Örebros. Jättefina detaljer. Vi traskade runt där ett tag, och satte oss sedan på mopparna för avfärd.

Vadstena är ingen ort jag kommer besöka igen bara för stans skull.

Mot Motala!


Vätskepaus i matropolen Ödeshög!


Ihopknyten regnponcho



Dahlströmska gården

Lunchade på restaurang vätternskutan. Kanongott, precis vad vi behövde. Fläsknoisette med persiljesmör har jag för mig



Deras systembolag har en kommer strax-skylt. Lite skoj.

Restaurang wasas uteservering

Fattas ett R här tror jag..

En nunna!



Klosterkyrkan

Heliga Birgitta (till vänster..) staty i trä från 1400-talet!

Johannes Döparen. Även den från början av 1400-talet

Karolinergrav på gravfältet utanför klosterkyrkan. Ett svärd och tre kronor inhuggna och även text om hemforslade karoliner

Vadstena slott

Boendet igen då..



Korridor

Liten utställning med saker från mentalsjukhustiden som dom hittade när dom rustade stället







Efter en natt så såg man rätt sliten ut..

Sjukt snyggt slott!

Borggården

Fanns 2 såna här vita tornbyggnader på borggården







Flower power..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0