Veckans meny!

Min sambo är duktig, hon skriver meny för varje vecka så att vi vet vad vi ska äta till middag. Och skriver på det inköpslista så vi kan åka till grosshandlarn för inköp. Jag får framföra önskemål, och menyn skrivs därefter efter vad båda vill.
Eftersom jag jobbar lite kväll och lite lunch så är det inte alltid att vi äter tillsammans. Mycket praktiskt att åka och handla på måndag och sen inte behöva fundera vad man ska äta, utan allt finns hemma redan. Dessutom kan man ju anpassa middagarna efter hur mycket tid man vet att man kommer ha att lägga på matlagning.


Här är veckans meny!


Måndag:
Spaghetti med köttfärssås. Gjordes på svenskt vis med lite grädde. Muttis krossade tomater krossar alla andra sorters burktomater. Nån krona dyrare per burk, men värt det.


Tisdag:
Hemmagjorda hamburgare med bröd, serveras med sallad. Nötfärsburgare såklart, tror att jag ska ha i lite hp-sås, salt, peppar. Med ströbröd, ägg och grejer så blir det pannbiff.
Blir nog nån caesarsalladvariant till, köpte bröd så jag kan göra krutonger, rödlök, tomat, isberg, svartpeppar, dressing och riven parmesan! Bacon ska jag ha på burgaren, så det hoppar jag att ha i salladen.


Krutonger:
Skär ett gott bröd i tärningar á 1*1 cm ungefär - ciabatta blev det idag, stek i lite olja, jag vill ha dom krispiga utepå och mjuka/sega inne i. Jag gillar och krydda med lite salt, vitlökspulver och italiensk salladskrydda!


Hamburgardressing:
1 dl majonnäs
1 msk chilisauce
1 msk torkad lök
1 msk bostongurka
Lite cayennepeppar
(ungefärliga mått)
Rör ihop och låt stå nåt dygn. Mycket bättre än färdig på tub, garanterar.


Onsdag:
Jobbar båda kväll, så då blir det fil och leverpastejssmörgås.


Torsdag:
Michaela äter själv, hon ska göra Hot & sweet kasslergratäng. Vet inte riktigt vad hon ska ha i den, och själv äter jag helst inte kassler *burr*.


Fredag:
Tacos!


Lördag:
Eventuellt restaurangbesök, jag röstar för nyöppnade Brasseri rendez-vous på näbbtorget!


Söndag:
Baconfyllda lövbiffsrullader i portersås och pressad potatis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0