Hästfilé och De Buyer


Igår var Mickan här. Vi skulle laga mat, och när jag var ute och for hittade jag hästfilé igen, på coop österplan. Detr var ju utmärkt senast, ( http://nilsis.blogg.se/2012/january/jaja.html ) så det passade jag på att köpa. Behandla köttet precis som oxfilé i stekgraden, och det är MINST lika mört, helt otroligt, och smakar mer kött.
Svensk färsk hästfilé kostar under 200:- kg. Ska du ha samma fast oxfilé får du öppna börsen minst det dubbla.
Det är ju som så, att ju längre ifrån filén man kommer ju mer KÖTT smakar köttet, oxfilé äter man ju främst för att det är mört även om det såklart smakar bra också. Högrev eller oxsvans smakar ju mer kött men kräver timmar av kokning för att få mörheten.

Vi körde med det vanliga, ugnsrostad potatis, hemkokad rödvinsskysås och lite wokad lök/purjolök.
Helt perfekt. Rätt skönt också att veta att en nota som skulle klockas in på närmare 2000:- på restaurang, kommer man hemmavid undan med några hundralappar, delat på 2. Men då får man ju göra jobbet själv.







Många människor som får frågan vilken deras favoritverktyg hemma är svarar kniven. Det kan jag verkligen inte förstå. På krogen visst, men hemma när man kanske skär bort lite på en purjolök, gör medaljonger av nån filé och hackar 250 gram grönsaker är ju kniven näst intill obetydlig, även om det såklart är roligare med bra knivar än dåliga så tycker jag att kniven kanske kommer på 3-4 plats bland hemmakökets prylar.
Hemma hos mig är stekpannan No 1. Helt klart. En bra stekpanna gör så du får bra stekyta på köttet, ska hålla värmen vid stekning av kött och inte gå ner för mycket i temp så köttet blir kokt istället för stekt, och vara skön att använda.

Jag använder mig av en fransk stålkolsstekpanna, en De buyer. Jag köpte den ju för några år sedan och har varit fantstiskt nöjd ( http://nilsis.blogg.se/2010/october/utkast-okt-20-2010.html )
Kostar runt 6-700:-, otroligt prisvärda. Som ni ser är min rejält instekt, precis så dom ska se ut.
Jag skulle ju gärna ha en stekpanna med koppar i för att dom är så jäkla snygga, men då får man ju pröjsa kanske 4-5000:-, och det känns inte nödvändigt. Kan inte minnas att jag använt en sån, så jag kan inte uttala mig om hurvida dom är ÄNNU bättre.

På krogen använder man kniven otroligt mycket mer än hemma, såklart. Där kanske du styckar och portionerar 30-50 kg kött, klyftar 50 kg potatis, hackar 20 kg grönsaker och trancherar kött vid beställning dagligen, DÅ är klart det är viktigt med en bra kniv.
Dom flesta kockar har en "kockvalk" i handen, längst ner på pekfingret mot handlflatan. Den får man efter att efter ett par år ha använt kniv kopiöst mycket.
Sätt det i jämförelse med hamma-matlagarens tillagning av en portion så förstår ni att kniven inte är lika viktig hemma som i ett restaurangkök, oavsett vad diverse företag med intresse att sälja smidet stål försöker få folk att tro.

Hemma anser jag att:
Stekpannan är No 1
Skärbrädan är No 2. En skärbräda som är stabil, skön att hacka på och ligger still när man använder den är bra. Ingen sån där plastskiva som halkar runt.
Plats No 3 Kniven kanske. En vanlig äggklocka är också bra att ha!





Bryn köttet runt om, jag körde på smulad flingsalt och svartpeppar från kvarn, sen in i ugnen på 150 grader tills det var lagom stekt.


Mobilbilder, så ju "sådär ut", men var perfekt.




Idag blev det en tur på stan, köpa medicin till Attis, skaffade även en "varning för hunden-skylt" då det varit rätt mycket inbrott här i stan, och med en sån skylt på ytterdörren försöker dom nog hellre bryta sig in hos grannen för att ta dennes platt-tv hellre än min.
Gick in på nån inredningsbutik och fick ljusterapi. VITT VITT VITT!


Jag och Attis satte oss vid svartån nån timma. Hon morrade mot fiskmåsarna som störtdök allt för nära oss, och viftade på svansen åt förbipasserande.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0