Dags att skrota Bamse

 

Jag slösurfade lite och sprang på "det ena och det andra" och jag öppnade länk efter länk och eftersom jag älskar att googla och kolla upp saker så satt jag plötsligt med en väldig massa fönster öppna, ni vet sådär att det blir en mapp längst ner på skärmen istället för flera små fönster.

Jag kom att tänka på korven hot dog. Den med busfröet Dennis på etiketten och ni som är lite yngre kanske inte vet att Dennis på 80/90-talet var bland dom största tecknade figurerna, jag växte upp utan parabol och det gick rätt lite tecknat på tv, det var Dennis och skitserien Tom & Jerry som sändes i Lilla Sportspegeln eller vad det hette, och man hade stenkoll på när det sändes.

I alla fall, Jag antar att scan placerade Dennis på korvpaketet för att så att säga få draghjälp av hans popularitet och det fick dom säkert, men nu 30 år senare är det väl inget barn som vet vem Dennis är, det tecknade och animerade har ju utvecklats och förfinats och ungarna har ju tillgång till tecknat 24/7. Ingen bryr sig väl om Dennis längre. När jag rotade i det där kom det dessutom fram att det inte alls är Dennis på paketet, utan att det är en egen gubbe framtagen av scan som bara är lik Dennis. Efter 30 år får jag reda på det. Lite märkligt.

Tänkte att bamse var ju också stor förr. Ges den ens ut längre? Det känns som 00-talets barn skulle skratta så dom kissade på sig om man gav dom en bamse? Ungefär som när jag läste gamla sparade fantomentidningar när jag var liten och dom bara hade färg på varannan sida, en sätt att spara in på produktionskostnaden antar jag.

Kalle Anka prenumererade jag på hela min uppväxt, den låg alltid på mitt rum när jag kom hem från skolan på fredagseftermiddagarna och då tog jag den med mig och satt och läste på tjottahejti. Jag lärde mig snabbt att utan att tjuvkika se vilka som hade ritat serierna, det var ju flera olika, Don Rossa och Carl Barks var mina favorittecknare. Fritidsresor har bamse som någon slags maskot för barnen, barn kan bli medlemmar i bamseklubben och sådär. undrar om det inte är dags att "mygga av" Bamse? Det är en ny generation barn, vi i min generation från 70/80-talet vet vem lille skutt och farmor på berget är, våra barn gör det inte. Att ha Bamse som maskot är att jämföra med att när jag var liten skulle Teskedsgumman traska runt nere på Mallis och underhålla ungarna. Man missar målgruppen, med en genaration.

Ving tycks skickligare, Lollo och Bernie verkar gå hem bland ungarna.

 

Dennis
 
Inte Dennis
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0