The return of Niclas på UE

För många år sen, 8-10 kanske gillade jag urban exploration. Kolla in övergivna hus, leta efter grejer och så.
Men tröttnade då jag inte hittade så mycket och det var spindelnät och piskande kvistar i ansiktet när jag letade.
Men jag har kvar lite bilder och idag tänkte jag göra ett återbesök i ett hus i Marieberg som redan när jag var liten för 20 år sedan var övergivet. Jag minns en gång då jag var där, då gick det fortfarande att gå upp på övervåningen men det var för farligt så vi skrotade runt nedanför.
Det var en tvåvåningsvilla med källare, lada på tomten och jordkällare. När vi var där, vi kanske var 10-11, så var det spännande och plötsligt kastade nån ner en tegelpanna från övervåningen och vi märkte att nån var där i rucklet. I panik flydde vi!
 
För typ 6-8 år sedan var jag där igen. Huset var nu bara ett skal som kunde blåsa omkull. Jag fotade och la upp dom bilderna på bloggen för några år sedan. dom finns här: http://nilsis.blogg.se/2011/august/odehus.html
 
Iaf, idag var jag dit. Det var helt överväxt och jag kunde faktiskt inte riktigt urskilja hur det hade sett ut! Huset var borta, och ladan som nog borde kunnat stå flera år till var borta, det låg massa bräder där den stått men det var nog inte allt virke. Antagligen har nån rivit det. Kommer någon dit idag så kommer den inte kunna ana nånting.
Jag kanske får åka dit igen efter vintern när all grönska är död så det är lättare att ta sig fram och se.
 
Infarten till gården. Hjulen till den gamla vedkärran står kvar och rostar bort. Rakt upp till vänster låg ladan förut och strax bakom den boningshuset.
 
Konservburkar klev jag på hela tiden, ligger massor på backen.
 
 
 
Hinkar i massor också. Hittade säkert strax under 10 stycken.
 
 
 
Där ladan stod. Låg vad som såg ut att vara en ram med fjädrar under. Om det är en gammal säng eller nåt vet jag inte.
 
 

Efter gården tog jag mig till ett gammalt sågverk som även det var typ övergivet när jag var liten för 15-20 år sedan.
 
 
 
 
Arbetshandskar och hörselskydd låg kvar och håller på att försvinna, sakta.
 
"En ribba till hands!
Riskera ej handen!"
 
 
 
Det rostiga röret verkar ha fungerat som ett utsug för sågspån. Leddes sen ut från ladan.
 
 
 
Klammen 29/9 76
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till vänster där ser ni hur utsugsröret ttittar ut från väggen.
 
 
 
 
 
 
 
Jag hittade ett till övergivet hus som jag inte visste om. Bostadshus med en lada. Fönsterna var så skitiga så jag såg inte in och jag ville  inte gå in i källaren heller. På gränsen vad som är lagligt och jag har ingen lust att bli fast nånstans OM nåt skulle hända.
Notera hästskon över dörren.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen blev det en tur till sommarro när jag ändå var i stans södra byar. Jag mindes att vi hade ett ställe i skogen som vi festade på ibland när vi gick i högstadiet. Glada berget. Det var en upphöjd stenplatå på kanske 60x40 meter där man kunde dricka folköl och snusa ifred. Vi var väl inte där så ofta med ibland så och jag minns första gången och har bra minnen en kväll där.
Idag när jag gick där och snubblade på stenar och såg stenmuren genom skogen mindes jag, helt otroligt. Jag har ju inte varit där sen dess, kanske 17 år sedan men kom ändå ihåg hur det såg ut.
 
 
 

Glada berget.
 
 
Templet i sommarrro. Brann ner för några år sedan men är nu återuppbyggt.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Klatten

Är det bortåt familjen Helgessons gamla ägor månne?

Svar: Typ! Den gatan, längst bort på deras gata mot Adolfsbergshållet! Och sågladan, vägen mellan Marieberg och Bondsätter!
Niclas

2014-09-16 @ 20:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0